Researcher Directory | Aichi University of Education.


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Kuramoto Tetsuo

  • Faculty:Department of Practitioners in EducationPosition:Professor
  • Address:1 Hirosawa,Kariya-City,Aichi Pref.
  • TEL:FAX:
  • E-mail address:kuramotoauecc.aichi-edu.ac.jp
  • Web site:
Modified:05/08/2019

Profile

Assigned Class

  • Educational Sciences

Research Field

  • Curriculum & Instruction
  • School Management
  • American Education
  • Keywords:Curriculum Management: Lesson Study, Knowledge Management, Intelectual Capital , Ed.D.: Action Research , Service-Learning (Citizenship Ed)

Academic Background

Degree
  • PhD(Education) , Kyushu-University

Research Career

Research Career
  • 2015 - , Aichi University of Education (Professor)

Research

Books, Articles, etc.

Books
  • Tetsuo Kuramoto & Associates, Lesson Study and Curriculum Management in Japan -Focusing on Action Research-pp.1-221.(2014)【愛教大・SS業績】
  • 倉本哲男 『アメリカにおけるカリキュラムマネジメントの研究- Service-Learningの視点から -』pp.1-345.ふくろう出版 2008年. 【博論・学会賞】 2018年(第二版)
  • 齋藤義雄・倉本哲男・野澤有希 『教育課程論‐カリキュラムマネジメント入門‐』大学図書出版 2018年
  • 倉本哲男編 『開発的生徒指導と学校マネジメント-金泉中の学校再生カリキュラム-』pp.1-141.ふくろう出版 2007年
  • 【他の分担執筆 (章・項目のみ)=18本】(省略)
    :
Articles
  • Tetsuo Kuramoto(2019),“Improving the quality of teachers through Lesson Study and Curriculum Management in Japan” Pedagogical Dialogue Journal AEO NIS Center of Excellence with University of Cambridge in Kazakhstan Issue 1 (27), pp.24-30.
  • Tetsuo Kuramoto, The Relative Effectiveness of Lesson Study and Curriculum Management in Japan-From Curriculum Leadership Perspective-, 『教科開発学を創る』 愛知教育大学大学院共同教科開発学専攻(後期博士3年課程)編 , pp25-44, 2018
  • Tetsuo Kuramoto, & Kenji Tsuyuguchi, Lesson Study and Curriculum Leadership in Japan, AERA, Annual Teacher Education Session, Official Conference Proceedings (2016)
  • KURAMOTO Tetsuo, TANDO Hirofumi, Ed. D and Master Programs for In-Service Teachers-Focusing on Action Research Methodology- @ THE 11TH INTERNATIONAL SYMPOSIUM ON 2016·CCNU TEACHER EDUCATION IN EAST ASIA, Official Conference Proceedings,pp.150-165. (China 2016)
  • Tetsuo Kuramoto, “Development of Teacher Education in the Global Era –focusing on Ed.D. and Master programs for In-Service Teachers-”, The 10th East Asian International Symposium on Teacher Education symposium, Official Conference Proceedings, (2015).
  • Christine Kuramoto & Tetsuo Kuramoto, “International Service-Learning in Nicaragua”, Journal of Medical English Education, The Japan Society for Medical English Education (JASMEE),Vol.14, No3, (2015).
  • Christine Kuramoto & Tetsuo Kuramoto, “International Service-Learning in Nicaragua for Japanese Medical Students”, The International Academic Forum, The North American Conference, Official Conference Proceedings, (2014).
  • Nguyen Huyen Trang, & Tetsuo Kuramoto, A study on “PROJECT MANAGEMENT”A case study on schools integration by board of education (2013).
  • Bruce Lander & Tetsuo Kuramoto, Development of the Autonomous Learner Through Blended Learning (2013).
  • Tetsuo Kuramoto “Summary of “Lesson Study” and “Curriculum Management” in Japan”(2012).
  • Tetsuo Kuramoto: “An Action Research of Lesson Study in Japan -From the Point of View of Student’s Achievement and Teacher’s Professional Development-” (2011).
  • Tetsuo Kuramoto: An action research study of Curriculum Leadership in Japan (2011).
  • Tetsuo Kuramoto,:  The course of study and textbook, The Encyclopedia of Education Administration, Japanese Association for the Study of the Education Administration, Thomson Learning Publisher. pp.220-222. (2008).
  • 2019年●月 倉本哲男「開発的生徒指導の実践と協働体制の構築‐カリキュラムマネジメントの視点から」『第2巻:チーム学校時代の生徒指導をつくる』第5章 日本教育経営学会(学事出版)掲載決定済み
  • 2019年6月 倉本哲男 「Ed.D. (Education Doctorate Degree )検討の意義」第14章/第10節 アメリカ 日本カリキュラム学会編(依頼論文)掲載決定済み
  • 2019年3月 倉本哲男 「アメリカにおけるEd.D. カリキュラムの研究 ‐ハワイ州立大学(University of Hawaii)のEd.D. 指導論を事例に‐」『アメリカ教育研究』アメリカ教育学会編 29号、pp.29-43.(依頼論文)
  • 2018年6月 倉本哲男「授業改善と教育経営研究‐レッスンスタディーとナレッジリーダーシップの視点から‐」『講座現代の教育経営4 教育経営における研究と実践』 日本教育経営学会編 第4巻 第10章 pp.117-128.(依頼論文)
  • 2014年10月 倉本哲男 「校内研修と学校改善に関するアクションリサーチ‐カリキュラムマネジメントとレッスンスタディーの視点から」『教育方法43』 日本教育方法学会編 pp.91―104(依頼論文)
  • 2010年10月 倉本哲男 1)「学校に基礎を置く経営」 pp.35-36 2)「カリキュラムマネジメント」 pp.45-46. 3)「サービス・ラーニング」pp.105-106.『現代アメリカ教育ハンドブック』 アメリカ教育学会編(東信堂)2010年。
  • 2012年10月 倉本哲男  Service-Learning実践のReflectionに関する一考察-Action Researchの第一人称・第二人称・第三人称論を中心に- 日本福祉ボランティア学習学会(依頼論文)
  • 2010年5月 倉本哲男 「サービス・ラーニング」(Service-Learning)を通した授業の実際とその可能性 平成19~21年度 課題研究『子どもの現実と社会科授業の成立』pp.46-53. 日本社会科教育学会(依頼論文)
  • 2010年5月 倉本哲男 「学会賞に寄せて」「日本教育経営学会研究紀要」第51巻 日本教育経営学会 (依頼論文)
  • 2008年5月 倉本哲男  「潜在カリキュラムマネジメント」による学校改善論-「開発的生徒指導論」を核とした学校再生マネジメント-「日本教育経営学会研究紀要」第50巻 日本教育経営学会 pp.6-11. (依頼論文)
  • 2008年3月 倉本哲男  米国のカリキュラムマネジメントの構造性に関する研究 ~サービス・ラーニングにおける学校改善論の視点から~ 「カリキュラム研究」 第17号 日本カリキュラム学会 pp.45-58.
  • 2006年5月 倉本哲男  米国のサービス・ラーニングに関するカリキュラムマネジメントの一考察 ~学校とコミュニティーとの「協働性」を中心に~ 「日本教育経営学会紀要」第48巻 日本教育経営学会 pp.52-67.
  • 2005年3月 倉本哲男 サービスラーニング(Service-Learning)の授業構成因子に関する研究 -リフレクション(Reflection)との関係性に着目して- 「教育方法学研究」 第30巻 日本教育方法学会 pp.25-36.
  • 2004年4月 倉本哲男  米国のサービスラーニングにおける市民教育論に関する研究~「アプライド・ラーニング」および「人格教育」に関する実践分析を通して~ 「公民教育研究」 第11号 日本公民教育学会 pp.1-15.
  • 2004年3月 倉本哲男  アメリカにおけるカリキュラムマネジメント論の研究~SLにおけるカリキュラムリーダーシップ論を中心に~ 九州大学大学院博士課程院生論文集    「飛梅論集」 pp.19-35.
  • 2003年5月 倉本哲男  アメリカのカリキュラムマネジメントに関する研究~F.Englishのマネジメントサイクル論を中心に~ 「日本教育経営学会紀要」 第45号 日本教育経営学会 pp.57-65.
  • 2002年10月 倉本哲男  サービスラーニングカリキュラム開発の理論と実践の検討~西海岸のSLケースの量的・質的分析を中心に~ 「アメリカ教育学会研究紀要」 第13号 アメリカ教育学会 pp.12-22.
  • 2002年3月 倉本哲男  サービスラーニングにおける統合カリキュラムの検討-ドレイクの統合カリキュラム論による実践例の分析- 「カリキュラム研究」 第11号 日本カリキュラム学会 pp.71-84.
  • 【査読なし地方学会】&【査読有の大学紀要】=52本(省略)   【雑誌・報告書・他】=42本(省略)
Presentations
  • 【基調/招待講演 & シンポジウム企画発表】
  • 【 Invitation Featured Symposium 】 Lesson study in initial training: an international perspective; Netherlands, Ireland, Norway, Japan,WALS @Amsterdam (2019).
  • 【Invitation key speaker】 「Teacher Education and Training in Japan 」“Expert Conference on International Teacher Education,” @Farhangian Teacher Education University (Iran,2018)
  • 【Invitation key speaker】/Q&A @Ministry of Education(イラン教育省), (Iran,2018)
  • 【Invitation key speaker】 @Shahid Bahonar teacher education University,(Iran,2018)
  • 【Invitation key speaker】「Lesson and Learning Study: A Knowledge Management Perspective」 International Post Graduate (Ed.D.) Research Forum @Hong Kong university of Education(2017)
  • 【Invitation key speaker】「Education Policy, Practice and Research in Japan」International research-to-practice conference, Nazarbayev Intellectual schools,The Ministry of Education, Kazakhstan (2014).
  • 【Invitation key speaker】Tetsuo Kuramoto, 「International Symposium Proposal School Management from the View of Teacher’s Professional Community」World Association of Lesson Studies International Conference WALS (@ Tokyo University/Japan)
  • 【Expert seminar 】 Tetsuo Kuramoto, WALS @ China/Beijing, (2018).
  • 【 Symposium Presenter & Organizer】 Lens from Lesson Study and Systematic Classroom Observation Research: Les sons learnt from Japan, China, and Hong Kong, World Education Research Association (@Tokyo,2019)
  • 【 Symposium Presenter & Organizer】 Structure and Agency: Comparing Lesson Study Practices in Asian Contexts, Hong Kong, Japan, Singapore, WALS @Amsterdam (2019).
  • 【 Symposium Presenter & Organizer】 Tetsuo Kuramoto ,Bruce Lander, Tomoko Tamura, WALS @ China/Beijing, (2018).
  • 【 Symposium Presenter & Organizer】 Tetsuo Kuramoto ,Eric C. K. Cheng, Symposium, Lesson study and Knowledge Management, WALS @ Japan/Nagoya, (2017).
  • 【 Symposium Presenter & Organizer】 Tetsuo Kuramoto & Bruce Lander, Symposium, Lesson Study and Curriculum Management in Japan -Focusing on Action Research, WALS @ Thailand, (2015).
  • 【 Symposium Presenter & Organizer】 Tetsuo Kuramoto“Development of Teacher Education in the Global Era –focusing on Ed.D. and Master programs for In-Service Teachers-”, The 10th East Asian International Symposium on Teacher Education symposium,
  • 【 Symposium Presenter & Organizer】 Tetsuo Kuramoto ,Eric C. K. Cheng, & Tatang Suratno, Symposium, Lesson and Learning Study: A Knowledge Management Perspective, WALS @ Indonesia, (2014).
  •         【国際学会発表・査読あり】
  • Tetsuo kuramoto, American Educational Research Association, @San Antonio, TX, USA (2017)
  • Tetsuo Kuramoto & Christine Kuramoto, International Service-Learning conference, Ireland, UK. (2017)
  • Testuo Kuramoto,Lesson Study and Curriculum Management Perspective,WALS @ Exter,England (2016).
  • KURAMOTO Tetsuo, TANDO Hirofumi, Ed. D and Master Programs for In-Service Teachers-Focusing on Action Research Methodology- @ THE 11TH INTERNATIONAL SYMPOSIUM ON 2016·CCNU TEACHER EDUCATION IN EAST ASIA (China 2016)
  • Tetsuo Kuramoto, Lesson Study and Teacher’s Knowledge Management: School/Curriculum Management Perspective “8th International Conference on Innovation and Knowledge Management in Asia Pacific (2016)”
  • Christine Kuramoto & Tetsuo Kuramoto, “International Service-Learning in Nicaragua for Japanese Medical Students”, The International Academic Forum, The North American Conference @ RI,USA, (2014).
  • Tetsuo Kuramoto, A Case Study of “Data-Workshop Lesson Study” in Japan : From the Points of Schools Integration Project AERA, Annual International Session @ Philadelphia USA(2013)
  • Bruce Lander & Tetsuo Kuramoto, Development of the Autonomous Learner Through Blended Learning, WALS @ Sweden, (2013)
  • Tetsuo Kuramoto, Findings from Case Study of Service-Learning in Japan -From points of “Minamata Disease” (Mercury pollution) issues, (2013) AERA, Annual International Service-Learning,@ San Francisco, California, USA
  • Tetsuo Kuramoto & Kenichi Eguchi,Tomoko Kawakami & Mineko Chijiiwa A case study of Lesson Study in Japan : From the points of view of Action Research,The World Association for the Lesson Studies (WALS) Singapore, 2012
  • Tetsuo Kuramoto: (An action research study of Curriculum Leadership in Japan The International Association for the Advancement of Curriculum Studies (IAACS)Rio de Janeiro /Brazil 2012
  • Kenji Tsuyuguchi & Tetsuo kuramoto, Relationship between Family Social Capital and Academic Performance in Japan: Examining School Organizational Activities as a Mediator Variable ; American Educational Research Association Vancouver/Canada 2012
  • Takeaki Nakatome, Tetsuo Kuramoto & Tomoko Tamura: Lesson Study and Curriculum Management, (Theoretical Framework Research)The World Association for the Lesson Studies (WALS) Tokyo 2011
  • Tetsuo Kuramoto (Interpreter) International Symposium ”Considering Teacher Education for the future” “Considering In-service Education for the future- Lesson Studies and Teacher Development” Publication Information:, Japan Women’s University .
  • Kenji Tsuyuguchi & Tetsuo kuramoto, leadership of Principals American Educational Research Association New Orleans, Louisiana, USA 2010
  • Tetsuo Kuramoto Lesson Study of Soft System Methodology in Japan, Collaborative Action Research Network, London University ,UK
  • Tetsuo Kuramoto, ”Lesson Study in Japanese Elementary School: from the point of view of Students and Teachers ” The World Association for the Lesson Studies International Conference 2009, Hong Kong. 
  • Tetsuo Kuramoto & Huong,”Service-Learning in Japan: Minamata Learning” ( for Master Dissertation) The World Association for the Lesson Studies International Conference 2009, Hong Kong. 
  • Tetsuo Kuramoto.,"A Case Study of Lesson Study in Japan :from the point of view of student achievement", International Studies on Teacher Education,San Diego,CA, USA.(2009)
  • Tetsuo Kuramoto., Lesson Study in Japan: Experiences with an Elementary School (Practical Report), Action Research in Education and Leadership , University of San Diego,CA, USA.2009
  • Tetsuo Kuramoto Service-Learning in Japan Japanese Association for the Study of Citizenship Education (Theoretical Research), International Session, Mie University.2006
  • Tetsuo Kuramoto(Discussant), WALS:International Symposium Proposal: Impact of Lesson Studies Conducted in and out of Schools on Professional development of teachers: Lessons from Three Case Studies in Japan,World Association for Lesson Studies(2010 @ Brunei)
  • Tetsuo Kuramoto Service-Learning in Japan - Environmental recovery from Minamata disease- (Original research) National Youth Leadership Council Florida USA (2004)
  • 【国内シンポ企画発表・招待講演】
  • 第30回アメリカ教育学会大会・公開シンポジウム(@東洋学園大学)Service-Learningにおける市民教育論(Citizenship Education)に関する一考察(2018)
  • 第29回アメリカ教育学会大会・公開シンポジウム(@愛知教育大学) 「アメリカにおける博士課程Ed.D.カリキュラム・指導方法論からの示唆」(2017)
  • 第1回日本改善学会・公開シンポジウム:「 カリキュラムマネジメントと学校改善 ‐学的研究と教員研修の視点から‐」(愛媛大学/2017)
  • 日本カリキュラム学会・公開セミナー「 教職大学院、及び教員研修プログラム における理論と実践の融合とは? -カリキュラムマネジメント&アクションリサーチを中心に-」日本カリキュラム学会 (2017)
  • 日本福祉ボランティア学習学会・公開シンポジウム「Service-Learning実践のReflectionに関する一考察-Action Researchの第一人称・第二人称・第三人称論を中心に- 」(2012)
  • 【FD 講演2017】 「帝京大学・FD/Ed.D.と教職大学院の接続について‐ARの視点から‐」(2017)
  • 【FD 講演2018】 「青山学院大学・FD/義務教育から高等教育段階までのService-Learning」(2017)
  • 質的心理学会・課題研究「教職大学院の学びを研究する」Action Research からみる教職大学院の学び ‐Ed.D.博士課程との接続も踏まえて(2016)‐
  • 「日本社会科教育学会」 課題研究『子どもの現実と社会科授業の成立』 :サービス・ラーニング(Service-Learning)を通した授業の実際とその可能性 (2010)
  • 【国内学会・多数】…..................................(省略)
Others
  • 【学会大会・企画/運営】第29回アメリカ教育学会大会@愛知教育大学・委員長 (2017).
  • 【教職大学院セミナー】「カリキュラムマネジメントで学校を変える」@愛知教育大学(2018)

Research Grants

Grants-in-Aid for Scientific Research(Research representative)
  • 基礎C「教職大学院と博士課程を接続するEd.D.カリキュラム・指導法の開発的研究(2019-2021)
  • 基盤C「アクションリサーチからの博士課程Ed.D.カリキュラム・指導方法の開発的研究(2016-2019)」
  • 基盤C「専門職(教員・医師)養成におけるサービス・ラーニングの教育効果に関する実証研究(2013-2015)」
  • 基盤C「小学校英語におけるカリキュラムマネジメントの研究(2010-2012)」
Grants-in-Aid for Scientific Research(Those who allot it)
  • 【研究協力者】(多数・省略)
Trust business
  • 博士後期課程(佐賀大学)学外指導員:千々岩峰子「保健室のカリキュラムマネジメントによる学校改善論」 【博士・学位取得2014年】
  • 博士後期課程(佐賀大学)学外指導員:Bruce Lander, “Blended learning and Autonomous Learning in English Teaching of Higher Education”.【博士・学位取得2015年】
  • 2019, Ed.D thesis examiner of Hong Kong University of Education【principal leadership for promoting knowledge management】(博士課程審査委員・香港教育大学EdD論文)
President discretionary expenses / Priority educational expenses
  • 2016 - 2020 , 【文部科学省・概算要求】(予算2680万円) 「学び続ける教師project ‐愛知県・名古屋市教育委員会との連携発展 (ミドル・管理職マネジメント研修の展開)‐」
  • 2013 - , 【教員養成機能の充実プロジェクト研究報告】(予算1000万円)「教職大学院のカリキュラム・指導方法改善に関する調査研究‐『理論と実践の融合・往還』の視点から‐」書愛知教育大学教職大学院, (2013).【事務局・執筆担当】pp.1-15, pp.53-71, pp.81-100, pp.121-135, pp.151-170 (全171頁)。
  • 教職大学院のカリキュラム・授業改善に関する研究(2013)
  • 博士課程Ed.D.と教職大学院の接続に関する研究(2018)

Research Activities

Journal Editorial Board
  • 2014-2016 , 日本カリキュラム学会・紀要編集委員
  • 2011-2013 , 日本カリキュラム学会・紀要編集委員(事務局)
Guest Researchers
  • 2015,CHENG, Chi Keung Eric (Hong Kong University of Education・本学協定校) Knowledge Management
  • 2019,Mdm Jessie Tan (Ministry of Education, Singapore), Mathematics education & Lesson study
Travelling Overseas
  • 2018-2018 , 「Teacher Education and Training in Japan 」“Expert Conference on International Teacher Education,” @Farhangian Teacher Education University (Iran,2018)
  • 2018-2018 , 【招待講演/Q&A @イラン教育省】 @Ministry of Education, @Shahid Bahonar teacher education University,(Iran,2018)
  • 2017-2017 , International Post Graduate(Ed.D.) Research Forum(招待講演) @Hong Kong University of Education (香港教育大学・本学協定校)
  • 2008-2019 , Service-Learning in Nicaragua(九州大学・浜松医科大学との共同project)

Education

Thesis Guidance

  • 2019, Dissertation Total:3

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